wait

Wwft: samen voor een veilige maatschappij

NL EN

In Nederland bestrijden we financiële misdaad met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Als uitgever van creditcards heeft ICS hier een belangrijke rol in. Op deze pagina leest u wat dit voor u als (toekomstige) klant betekent.

Weten wie onze klanten zijn

Uw veiligheid is belangrijk voor ons. We willen voorkomen dat onze Cards gebruikt worden voor financiële criminaliteit. Daarvoor is het belangrijk dat we onze klanten, en de bedrijven die klant bij ons zijn, goed kennen en controleren. Hiervoor is het nodig dat we klantonderzoek doen. Dit zijn we ook verplicht volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). Daarom vragen we u om informatie.

Over de Wwft

De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) moet voorkomen dat criminelen via hun rekeningen geld witwassen dat ze met misdaad hebben verdiend. De Wwft geldt voor iedereen die te maken heeft met geldstromen of met de aankoop en verkoop van (dure) goederen. Lees meer over de Wwft op de website van de Rijksoverheid

Bent u al klant?

Ontvangt u e-mails waarin we u vragen om bedrijfsgegevens of identificatie, maar reageert u hierop niet voor de datum die in de e-mail staat? Het spijt ons, dan blokkeren we uw Card(s) tijdelijk en moeten we helaas uw overeenkomst opzeggen. Als het klantonderzoek binnen twee maanden na de opzegging positief wordt afgerond, kunt u uw overeenkomst nog houden. U kunt uw Card(s) dan weer gebruiken.

Wilt u gegevens doorgeven of zich identificeren?
Beantwoord onze e-mails of bel onze Business Servicedesk op 020 - 6 600 666. We helpen u graag op werkdagen van 8.00 uur tot 18.00 uur.

Nieuwe klant of tekenbevoegde?

Bent u een nieuwe klant?
Als u een creditcard bij ons aanvraagt, geeft u informatie aan ons door over uw bedrijf en betrokken personen. Zoals de contactpersoon, de personen voor wie u een Card wil aanvragen, de tekenbevoegden en de UBO's. Nadat u de aanvraag verstuurt, vragen we de tekenbevoegden om zich te identificeren via onze app. Zonder identificatie van alle tekenbevoegden is uw aanvraag niet compleet.

Bent u al klant en heeft u een nieuwe tekenbevoegde aangemeld?
Na het verwerken van uw aanmelding, ontvangt u als nieuwe tekenbevoegde een e-mail met het verzoek om zich te identificeren. Dat kan snel en makkelijk via onze app. Zonder identificatie is uw aanmelding als tekenbevoegde niet compleet.

 

Uw gegevens zijn veilig

We gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Als u hier meer over wilt weten, lees dan ons Privacy Statement. Heeft u nog vragen? Bekijk de veelgestelde vragen hieronder, kijk op de pagina over identificeren of neem contact op met onze Business Servicedesk op telefoonnummer 020 - 6 600 666. Wij helpen u graag op werkdagen tussen 8.00 en 18.00.

 

Veelgestelde vragen

Waarom heeft ICS mijn gegevens nodig?

In Nederland bestrijden we witwassen en terrorisme met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Net als andere financiële organisaties zijn we verplicht om te weten wie onze klanten zijn. Zo zorgen we samen voor een veilige maatschappij.

Waarom heeft ICS de BSN van de tekenbevoegden nodig?

De Nederlandsche Bank verplicht ons om voor het depositogarantiestelsel het BSN te registreren van bestuurders die als tekenbevoegd zijn ingeschreven bij de KvK. Daarom vragen wij bestuurders zich met BSN te identificeren.

Kijk voor meer informatie op Burgerservicenummer (BSN) | Autoriteit Persoonsgegevens

Wie moeten zich identificeren?

De tekenbevoegden, en in sommige gevallen UBO's, van een bedrijf moeten zich identificeren. Zij ontvangen hier vanzelf een e-mail over. Dat gebeurt als uw bedrijf klant wordt bij ons of een nieuwe tekenbevoegde aanmeldt.

Hoe kan ik mij identificeren?

Identificeren gaat snel en veilig in drie stappen:

  1. Download de ICS Business app
  2. Log in met uw geboortedatum en de code uit onze e-mail
  3. Maak een foto van uw identiteitsbewijs en uzelf

Waarmee kan ik mij identificeren?

U kunt zich identificeren met:
- een geldig paspoort (hoeft geen Nederlands paspoort te zijn)
- een geldig Nederlands rijbewijs
- een geldige Europese identiteitskaart

 

Ik ontvang een e-mail over identificatie. Hoe weet ik dat het geen fraude of 'phishing' is?

Goed dat u hierop let. Controleer altijd of het adres van de afzender klopt. Dit is voor onze e-mail over identificatie noreply@internet.icscards.nl. U herkent valse e-mails als volgt:

  • De e-mail is meestal niet persoonlijk, er staat 'beste klant' of 'geachte heer/mevrouw'
  • In de e-mail wordt gevraagd om snel actie te ondernemen
  • Reageert u niet direct op de e-mail, dan wordt er gedreigd met gevolgen zoals een boete of het blokkeren van uw creditcard
  • De link in de e-mail stuurt naar een valse website
  • Uw mailprovider of spamfilter geeft meestal  aan dat de e-mail spam is

 

Ik heb een zakelijke creditcard aangevraagd, wanneer ontvang ik een oproep voor identificatie?

U hoeft uzelf alleen te identificeren als u tekenbevoegde van het bedrijf bent. Bent u tekenbevoegde? Na het toesturen van het aanvraagformulier, ontvangt u vanzelf een e-mail van ICS met het verzoek u te identificeren.

Wat gebeurt er als ik hier niet aan meewerk?

Voor de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) zijn we verplicht om te weten wie onze klanten zijn. Als uw organisatie niet aan deze controle en de identificatie meewerkt, kunnen we niet aan deze wettelijke verplichting voldoen. Heeft u een aanvraag of aanmelding tekenbevoegde gedaan? Dan kunnen we deze helaas niet verwerken. Heeft u al creditcards bij ons? Dan zijn we helaas genoodzaakt deze te blokkeren.

Waarom zijn mijn Cards geblokkeerd?

In de afgelopen periode heeft u e-mails van ons ontvangen waarin we u vragen om gegevens of identificatie. Omdat u hierop niet of niet op tijd heeft gereageerd, hebben we uw Card(s) tijdelijk geblokkeerd. Dat is helaas nodig om te voldoen aan wetgeving. Twee maanden nadat de Cards zijn geblokkeerd, eindigt uw overeenkomst. Maar als het klantonderzoek binnen twee maanden na de opzegging positief wordt afgerond, kunt u uw overeenkomst nog houden. U kunt uw Card(s) dan weer gebruiken. Geef ons dus zo snel mogelijk de informatie waar we u om vragen. We houden u graag als klant.

Wilt u uw gegevens doorgeven of wilt u zich identificeren? Beantwoord de e-mails die u heeft ontvangen of bel onze Business Servicedesk op telefoonnummer 020 - 6 600 666. We helpen u graag op werkdagen van 8.00 uur tot 18.00 uur.

Meer informatie over de tijdelijke blokkade